.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
برج قابوس، چشم انتظار جهاني شدن

مدير پايگاه ميراث فرهنگي استان گلستان گفت: انجام مطالعات سازه‌اي و معماري برج قابوس، يادماني از دوره ساساني-اشکاني ، همچنين ثبت اين اثر ارزشمند در فهرست ميراث جهاني سال جاري در دستور کار سازمان ميراث فرهنگي استان گلستان قرار گرفت.

حميد عمراني رکاوندي افزود: ليزراسکن انجام شده در سال گذشته،از وجود انحراف برج قابوس به سمت شمال غرب خبر مي دهد براين اساس اين اثر ارزشمند مستلزم مطالعات سازه‌اي و معماري است.
وي با اشاره به روند شهرسازي و ساخت و سازهاي پيرامون برج و در پي آن نياز به آب و فاضلاب، افزود: به دليل نفوذ آب به سمت پايين تپه و ضرورت تعيين وضعيت رطوبتي آن، اين عمليات در دستور کار قرار گرفته است.
وي با بيان اينکه در حال حاضر گنبد قابوس تعيين حريم شده است، بيان داشت: در صورت تامين اعتبار لازم ،جلوگيري از آلوده‌سازي فضاي پيرامون و آزادسازي فضاي پيرامون انجام مي گيرد.
به گفته اين مقام مسئول در پايگاه ميراث فرهنگي استان گلستان؛همچنين فضاسازي و ايجاد استراحتگاهي براي محوطه گنبد قابوس پيش‌بيني شده است.
وي اضافه کرد: به دليل آسيب‌هاي طبيعي، جوي و فضولات پرندگان و رشد گياهان در ديوارهاي برج عمليات مرمت اضطراراي آن به مدت سه ماه با نصب داربست پيرامون بنا انجام شده و در اين عمليات تمام بندها و آجرهايي که با خاک و نخاله حيواني پر شده تخريب و پس از ضدعفوني با مواد شيميايي با مواد نانو بي رنگ پوشيده شد.
وي با اشاره به انجام نخستين عمليات مرمت بر روي اين بنا در سال 1310 اظهارداشت: همچنين براي دومين بار در سال 1348 برروي تزئينات و ازاره‌هاي اين بنا مرمت انجام شد.
عمراني رکاوندي در پايان يادآور شد:ثبت اين اثر ارزشمند در فهرست ميراث جهاني در دست اقدام است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.091 seconds.